A szigeten mindenki autóval jár. Kevés olyan elszánt ember van, aki úgy dönt, hogy nem vesz autót és tömegközlekedik. Mindenki azt mondja, hogy itt _muszáj_ egy autó, mert anélkül nem lehet boldogulni. Szerintem lehet, egy kicsit macerásabb, de a megfelelő körültekintéssel minden megoldható. Például nagyon fontos, hogy amennyiben lehetséges, a munkahely legyen séta távolságra, mert a buszokra nem lehet alapozni egy pontos érkezést a kora reggeli csúcsforgalomban.
A tömegközlekedésről sok cikket olvastam, hogy régebben mennyire rossz volt és mennyit fejlődött. Hát nem szeretnék belegondolni, hogy milyen lehetett régebben... Most azt kell róla tudni, hogy a buszhálózat az egész szigetet lefedi, legalábbis eddig nem sikerült olyan helyet találnunk ahova nem megy busz. Sajnos a legtöbb vonalon ritkán járnak a buszok, fél óránként-óránként, és vagy jönnek, vagy nem. Ha dugóba került a visszaúton, akkor később fog indulni a következő körre is.
Helyi sajátosság, hogy amennyiben a busz "tele van", akkor meg sem áll a megállóban és nem vesz fel több utast. Ami gondolhatnánk, hogy egy egészen reális ötlet, csak az a gond, hogy a "tele" sosem jelenti azt, hogy tényleg nincs több hely, csak azt, hogy az utasok, mivel elöl szálltak fel, ezért nem mennek hátrébb és a sofőr szemszögéből nézve a busz tömve van. Ez mindaddig rendben is van, amíg az ember nem időre megy, vagy a busz nem óránként jár. Mert az is előfordul, hogy egy olyan busz hagy ott megállás nélkül... Ezt nekünk úgy sikerült megoldani, hogy akárhova megyünk, nem szállunk át a legrövidebb távolságon, hanem mindig bemegyünk Vallettába és ott, a végállomáson szállunk fel a buszra, hogy biztosan felférjünk.
A buszjegy 2 órára szól, tehát 2 órán belül bármennyiszer át lehet szállni vele, akár a visszaútra is lehet használni, amennyiben az 2 órán belül van. A sofőrnél lehet venni 1,5 vagy nyáron (júl. 1-től) 2 EUR-ért és meg kell tartani a jegyet amíg az utazás tart. Túristáknak kitaláltak különböző gazdaságosabb megoldásokat, heti jegy és "tömbjegy" formájában, melyeket az ún. Tallinja kártyával lehet megvenni.
Ami igazán nyerő, az a helyieknek kigondolt személyre szabott Tallinja kártya. Ezt online (is) meg lehet igényelni, majd kb. 2 hét múlva kiküldik postán. Elvileg személyre szabott, útlevél másolat alapján készül és fénykép is van rajta. Gyakorlatilag soha senki nem nézte még meg, hogy az enyémet használom-e. A Tallinja kártyával egy út csak 0,75 EUR-ba kerül és ugyanúgy érvényes rá a 2 órás szabály, aminek az ellenőrzése ráadásul fájdalommentesen történik egy csippantás alatt felszálláskor. Ezen kívül a havi fogyasztást is 26 EUR-ban maximalizált, tehát aki napi szinten használja az sem tud ennél többet elkölteni egy hónapban.
Bővebb információ a jegyekről: https://www.publictransport.com.mt/en/bus-card-and-ticketing
A buszok tiszták és még egy se robbant le alattunk. Többnyire nyugdíjasokkal és túristákkal vannak tele. A sofőrök a helyi vezetési kultúrának hála elég rosszul vezetnek, állítólag sok is a baleset.