Végtelen nyaralás Máltán

Máltai személyi megszerzése

2016. június 16. 09:58 - kittka

A bürokrácia csodái

A máltai személyi megszerzése mindenkinek kötelező, aki 3 hónapnál tovább tervez az országban maradni. Teljesen egyértelműen nem derült ki, hogy miért, mindenesetre az alapvető ügyek intézéséhez (bank, orvosi ellátás, stb.) elvileg elengedhetetlen.

Egy szép napos reggelen bele is vetettük magunkat a bürokráciába. Buszra szálltunk és elmentünk Valettába.

Első állomás a helyi munkaügyi (munkanélküli hivatal?), az ETC, a Zachary Street-en található egy zöld táblás bejárata van. Itt érkezesi sorrendben kerültünk sorra, ketten voltak előttünk, kb. 10-15 percet kellett várni.

Sorrakerülés után kb. 2 perc alatt iktattak a papírokat, de az igazolásra, ami a munkahely meglétét bizonyítja, várni kellett kb 30 percet, de mondták, hogy nyugodtan menjünk el kávézni, sétálni addig, nem kell ott várakozni.

Amire itt szükség lesz:

  • ETC Engagement Form
  • Munkaszerződés másolata (az eredetit is érdemes vinni a biztonság kedvéért, de mivel ők nem másolnak le semmit, így készülni kell "odaadható" másolatokkal is)

Az igazolás megszerzése után lehet menni a máltai személyi igényléséért az Evan's Buildingbe. Ki van táblázva az épület oldalán, hogy merre kell menni az ID card-ért és merre az EU állampolgároknak, stb. A 20. század eleji számhúzóból sorszámot KELL húzni.

2016-05-04_10_17_56.jpg

A sorszámok alapján kb. 10-12-en voltak előttünk. A váró és a WC szörnyen lepukkant, a székek nyúzottak, viszont mindegyik az egyetlen pult felé néz, és mint a moziban lehet bámulni, hogy kinek milyen ügye van. Rendkívül szórakoztató!

Az ügyintézés maga a csoda! Egy számítógép sincs, papirokat raknak ide-oda egyetlen pultnal, ahol néha kettő, néha egy ember van, plusz a biztonsági őr, aki néha válaszol kérdésekre. Természetesen, mivel nincs rendes előzetes tájékoztatás, ezért mindenki kérdez, elégedetlenkedik, nálunk civilizaltabb országokból jövők nem is értik mi folyik itt, melyik papír honnan kell beszerezni és miért kell 3x ráirni egy papírra a nemzetiséget és miért kell 2 különböző (90%-ban megegyező) nyomtatványt is kitölteni. 

Az aktuális sorszámot egy pici kijelzőn mutatjak, ha 2 másodpercen belül nem ugrik fel a nyertes, akkor kegyetlenül továbbnyomják. Volt, hogy 45-ről mentünk fel 51-re kb 5 másodperc alatt. Majd felkiálltott az ügyintéző, hogy mindenki ellenőrizze a számát és elő is került 3 ember aki nem volt elég gyors, így nekik a pult előtt kellett büntetésből sorban állniuk.

Ha az ember szerencsés és kellően felkészült, akkor sorra kerülés után 3 perccel már egy kék mappában lesz minden adata. Itt is nagyon fontos, hogy minden papírról vigyünk másolatot, ugyanis a helyszínen nem másolnak semmit és másoló sincs igazán a közelben. (Ha Magyarországon lennénk, akkor a folyosón lenne egy másoló, ami oldalanként 100 Ft-ért másol, itt még nem találták ezt ki, lehet menni a másolóba pár utcával arrébb és húzni új sorszámot és végigvárni az egészet újból.)

A papírok sikeres beadása után jön a hosszabb várakozás a fényképezésre. Hol vezeték-, hol keresztnéven szólítják az embert és bejuthat a fényképezős szobába. Itt végre van technika, egy fénykepező és egy laptop formájában. Miután elkészült a kép, tizedszer is felvették az adatainkat, majd kinyomtatták a visszaigazoló papírt és lehet várni a postást, hogy hozza a papírt amivel ugyanide vissza kell jönni és felvenni a személyit!

 Amire itt szükség lesz:

  • CEA Form A
  • Form ID 1A
  • Útlevél
  • Útlevél másolata
  • Munkaszerződés másolata
  • Az ETC irodában kapott 'Letter of employment'

Házastársak esetén a nem-dolgozó félnek csak akkor van lehetősége személyit igényelni, ha a dolgozó férj/feleség is jelen van vele. Ekkor a CEA Form F-et kell beadni a Form A helyett. Illetve nincs szükség az ETC-s kirándulásra (hiszen nincs munkája), viszont szükség van a házassági anyakönyvi kivonat másolatára. 

A visszaigazoló levél kb. 1,5 hét után érkezett a postával. Ezzel a papírral lehet visszamenni az Evan's Buildingbe felvenni az elkészült személyit. Elvileg nem kell vinni az igényléskor kapott papírt, de tőlünk persze rögtön kérték. Határozottan megmondtam az ügyintézőnek, hogy a levélben azt írták, hogy csak a postán kapott papírt és az útlevelet kell hozni. Kis dünnyögés után így is elő tudta varázsolni természetesen a papírhalmok tengeréből...

2016-05-13_09_19_11.jpg

Olyan pároknak, akik még nem házasok ajánlom, hogy házasodjanak össze mielőtt Máltára költöznek, ugyanis barát/barátnő jogcímen semmi nem jár. Se ingyenes orvosi ellátás, se adókedvezmény, de még személyit sem tud csináltatni az, aki nem dolgozik.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vegtelenmalta.blog.hu/api/trackback/id/tr858800426

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása